Martin Bashir Not Rehired By BBC To Cover Up Princess Diana Scandal, Review Finds

Martin Bashir was not rehired by the BBC in 2016 to cover up for the deception he deployed in securing an interview with Princess Diana two decades earlier, an independent review has concluded.

Ken MacQuarrie, the BBC’s former director of nations and regions, was asked by BBC director general Tim Davie to examine the recruitment process that took place for BBC News’ religious affairs correspondent in September 2016, which culminated with the appointment of Bashir.

His re-hire has been branded “scandalous” in light of the findings from Lord Dyson’s inquiry into the Princess Diana interview last month, which concluded that the former MSNBC anchor Bahir used fake bank statements to secure access to the Princess of Wales for Panorama in 1995. Dyson said it was a serious breach of BBC editorial guidelines.

In an 11-page review, MacQuarrie concluded that Bashir was recruited because “his knowledge and experience were considered to be the best match to the requirements for the role at that time” and that “none of the individuals involved in the recruitment of Martin Bashir had knowledge of all of the matters contained in the Dyson Report.”

Clearing BBC management of wrongdoing, he added: “I have found no evidence that Martin Bashir was re-hired to contain and/or cover up the events surrounding the 1995 Panorama programme. In my view, that theory is entirely unfounded.”

MacQuarrie did, however, identify “shortcomings” in the recruitment process, including that Bashir was fast-tracked to an interview after a coffee meeting with former BBC News director James Harding and Jonathan Munro, the BBC’s head of newsgathering. MacQuarrie suggested this could have been an “unfair advantage,” but he was ultimately satisfied that Bashir “was never guaranteed the role, nor considered unassailable by those involved in the recruitment process.”

Harding told the review that he took full responsibility for the decision to re-hire Bashir and that he does not recall former BBC director Tony Hall being involved in the process. “There was no nod. There was no wink. BBC News hired him,” Harding said in an interview. Hall told MacQuarrie that he “played no part in selecting, choosing, nurturing, finding the religious affairs correspondent.”

Hall’s evidence is significant given he was in charge of BBC News at the time of the Princess Diana interview and was criticized in Dyson’s report for conducting an inadequate investigation into Bashir’s wrongdoing. Hall has since conceded that his original inquiry “fell well short of what was required” and he was “wrong to give Martin Bashir the benefit of the doubt.”

MacQuarrie said: “Some individuals appear to have been of the view that the Director General had sanctioned the appointment. I have seen no evidence to support the idea that there was sign off of Martin Bashir by Tony Hall prior to the appointment. However, I consider that he would have at least known of the decision to appoint Martin Bashir.”

More follows

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *